11ο Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών

  • PDF
  • 2616 αναγνώσεις

Powered by PascM.NET

   imagesO0G1AU2A Όπως γνωρίζετε η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος από το 2005  διοργανώνει με εξαιρετική επιτυχία το Πανελλαδικό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών κάθε χρόνο σε διαφορετική περιφέρεια με την συμμετοχή των ποντιακών σωματείων της Ελλάδος και χιλιάδων θεατών .

      Φέτος την διεξαγωγή του 11ου Πανελλαδικού Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών έχει  αναλάβει ο Σ.Πο.Σ Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου και θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2015  στο κλειστό γυμναστήριο Λευκόβρυσης της Κοζάνης  με την συμμετοχή νέων από όλη την χώρα.

Σ.Πο.Σ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΗΠΕΙΡΟΥ

  1. Κότσαρι

  2. Τρυγώνα

  3. Διπάτ

  4. Τιζ Ομάλ (Ακ Νταγ Ματέν)

  5. Σαρίκουζ Αργυρούπολης (Μονό και Διπλό)

Σ.Πο.Σ Νότιας Ελλάδος και Νήσων

  1. Σεριανίτσα

  2. Τικ Αργόν (Από παν και κα, Ακ Νταγ Μαντέν)

  3. Ομάλ Απλό (Τσιμερά και Καρς)

  4. Κοτσιχτόν Ομάλ (Καρς)

  5. Κωνσταντίν Σάββας

Σ.Πο.Σ Ν.Θεσσαλονίκης

  1. Λετσίνα

  2. Τικ Μονό και Από παν και κα (Ματσούκας)

  3. Σαρίκουζ Πάφρας

  4. Κιζέλα – Καλόν κορίτς

  5. Πατούλα

Σ.Πο.Σ Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας

  1. Τικ τρομαχτόν

  2. Τερς

  3. Τριποδία (Ούτσαι ή Ουτς-αγιάχ)

  4. Αρχουλαμάς

  5. Κοτσαγκέλ

Σ.Πο.Σ  Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

  1. Κοτς

  2. Τονγιαλίδικο

  3. Τεκ Γαϊτέ

  4. Ομάλιν (Νικόπολις)

  5. Τρία τη Κότσαρι

  

     Μετά από απόφαση της Π.Ο.Ε οι συντονιστές των Σ.Πο.Σ ορίζονται από τα Δ.Σ των Σ.Πο.Σ   και έχουν την γενική ευθύνη και τον συντονισμό για την πιστή απόδοση των χορών.  Από την επιτροπή χορού ορίζεται ένας, στον οποίο μπορούν να απευθύνονται οι συντονιστές για τυχόν διευκρινίσεις ως προς τους χορούς ή οτιδήποτε αφορά την παρουσίασή τους (π.χ εμφάνιση, απόδοση χορών κ.λ.π.)

   Απαραίτητη προϋπόθεση η εμφάνιση χορευτών του Σ.Πο.Σ να συμβαδίζει με την παράδοση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

    ΧΟΡΕΥΤΡΙΑ:

Καταρχάς όλα τα εξαρτήματα της φορεσιάς ΕΠΙΜΕΛΩΣ φορεμένα.

ΟΧΙ σκουλαρίκια στη μύτη ή άλλα εμφανή σημεία του προσώπου, πλην ενός σε κάθε αυτί και να είναι παραδοσιακού τύπου. Ενδεικτικά αναφέρεται: φλουράκι, μαργαριτάρι, χρυσό ή ασημένιο σκαλιστό κρεμαστό.

ΟΧΙ κρίκοι, φω μπιζού ή άλλα σύγχρονα κοσμάματα. Στην περίπτωση αυτή καλύτερα η κοπέλα να μην φέρει σκουλαρίκια.

ΚΟΜΜΩΣΗ σε κάθε περίπτωση ΠΕΡΙΠΟΙΗΜΕΝΗ και ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ, δηλαδή μαλλιά μαζεμένα σε απλή πλεξούδα ή κότσο παραδοσιακό (χαμηλό).

ΔΕΝ ΕΝΔΕΙΚΝΥΝΤΑΙ μαλλιά απεριποίητα, λυτά, κουρεμένα ασύμμετρα, βαμμένα σε εκκεντρικό χρώμα πέραν των φυσικών χρωμάτων. Στις παραπάνω περιπτώσεις η χορεύτρια προτιμότερο είναι να καλύψει το κεφάλι με μαντήλι.

Η χορεύτρια φέρει τάπλα με ή χωρίς μαντήλα, ή μόνο μαντήλα, πάντα παραδοσιακά δεμένη.

Το κοντό μαλλί σε καμία περίπτωση δεν απαντάται στην παράδοση και σε αυτή την περίπτωση καλό είναι να καλύπτεται με μαντήλα.

ΜΑΚΙΓΙΑΖ σε κάθε περίπτωση ΕΛΑΦΡΥ. Ας προτιμώνται τα «φυσικά» χρώματα που απλώς τονίζουν ελαφρά τα χαρακτηριστικά του προσώπου και ΟΧΙ έντονα χρώματα που «ταιριάζουν με τη ζουπούνα…».

Η περιοχή του στήθους όσο το δυνατόν καλυμμένη (αφορά τις χορεύτριες με «ανοιχτό» καμίσ’) και μπορεί να φέρει επιστήθια παραδοσιακού τύπου ποντιακά κοσμήματα.

Απαραίτητα πάνω από τη ζουπούνα στη μέση «λαχώρ» ή «ταραπουλούζ».

Νύχια ΑΒΑΦΑ. Πλεκτά, δερμάτινα, πλαστικά και άλλα σύγχρονα βραχιόλια ή δαχτυλίδια δεν ταιριάζουν με τη φορεσιά. ΜΟΝΟ παραδοσιακά ποντιακά κοσμήματα.

Το μήκος της «κλασσικής» ζουπούνας με όριο τον αστράγαλο της χορεύτριας και να καλύπτει το «σαλβάρ», δηλ. το σαλβάρι να μην κρέμεται κάτω από τη ζουπούνα.

ΟΧΙ παπούτσια με πολύ ψηλό και λεπτό ΤΑΚΟΥΝΙ.

ΧΟΡΕΥΤΗΣ:

Καταρχάς όλα τα εξαρτήματα της φορεσιάς ΕΠΙΜΕΛΩΣ φορεμένα.

Ομοίως και το «πασλούκ», σε κάθε περίπτωση καλό είναι να μην είναι ακάλυπτο το κεφάλι.

ΟΧΙ σκουλαρίκια στη μύτη ή άλλα εμφανή σημεία του προσώπου.

Προτιμάται πουκάμισο τύπου «παπαδίστικο» (χωρίς γιακά), καλά κουμπωμένο και τα μανίκια κατεβασμένα.

ΟΧΙ ωρολόγια χειρός ή καδένες εμφανείς στο λαιμό με ανοιχτό πουκάμισο.

Μόνο παραδοσιακά ποντιακά ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ, ενδεικτικά: εγκόλπιο, ώρα, φυλαχτό, αλυσίδες.

Ζωνάρι (υφαντό ή ταραπουλούζ) επιμελώς δεμένο, ώστε να μην ξετυλίγεται κατά τη διάρκεια του χορού.

Στα ΠΟΔΙΑ πέραν των παραδοσιακών υποδημάτων, ΟΧΙ ΣΠΟΡΤΕΞ, ιδιαίτερα με ΧΡΩΜΑΤΑ. Διαφορετικά, ας φορά μαύρο στρωτό παπούτσι.

Για το χορό ΣΕΡΡΑ χάριν ομοιομορφίας προτείνεται ζίπκα σκούρου χρώματος και πουκάμισο μαύρο, ιδιαίτερα αν ο χορευτής δεν φορά «πανωφόρι».

     Φέτος καλούνται να πλαισιώσουν τις χορευτικές ομάδες των συλλόγων, χορευτές άνω των 16 ετών.

     Υπεύθυνοι για την άρτια εμφάνιση των χορευτών είναι οι συντονιστές χοροδιδάσκαλοι, οι οποίοι θα πρέπει να φροντίσουν στα σωματεία για την πιστή εφαρμογή του  χορευτικού προγράμματος, της φορεσιάς και την πιστή απόδοση των χορών από τους χορευτές καθώς και μια λίστα όπου θα αναφέρεται η επωνυμία συλλόγου και τηλέφωνο, ονοματεπώνυμο χορευτή  και ηλικία, ονοματεπώνυμο χοροδιδασκάλου και τηλέφωνο.

      Παρακαλούμε για την πιστή εφαρμογή των ανωτέρω ώστε και φέτος να πραγματοποιήσουμε ένα επιτυχημένο Φεστιβάλ. 

Ο Πρόεδρος              Χρήστος-Δημήτριος Τοπαλίδης     

H Γενική Γραμματέας Γεωργία Κυριακίδου

Ο Υπεύθυνος της επιτροπής χορού  Ευστάθιος Παπαδόπουλος           


 

       Διάβασα σήμερα τον καταμερισμό των χορών, που θα παρουσιαστούν στο 11ο Παμποντιακό Φεστιβάλ Ποντιακών Χορών της ΠΟΕ, που θα πραγματοποιηθεί στη Λευκόβρυση Κοζάνης τον Οκτώβριο, όπως έχει αναρτηθεί στον επίσημο ιστότοπο της εν λόγω Ομοσπονδίας. Έχω να παρατηρήσω τα εξής:

   1ον) Μεταξύ των χορών αναφέρεται και ένας με την ονομασία "Ούτσαϊ Γαράσαρης". Τέτοια ονομασία χορού ΔΕΝ υπάρχει. Προφανώς οι συντάκτες του προγράμματος εννοούν το χορό με την τουρκική ονομασία "Ουτς-αγιάχ" (ελληνιστί "τριποδία").

   2ον) Αναφέρεται επίσης ο χορός "Ομάλι Γαράσαρης". Η σωστή ονομασία αυτού του χορού της Νικοπόλεως, είναι "Ομάλιν" και όχι "ομάλι", όπως ακριβώς λέμε "θύριν" και όχι "θύρι", "ορνίθιν" και όχι "ορνίθι", "ρασίν" και όχι "ρασί", "κεντρίν" και όχι "κεντρί", "πυρήφτιν" και όχι "πυρήφτι", "συρίγιν" και όχι "συρίγι" κοκ.
   3ον και σημαντικότερον) Το όνομα της πατρίδας μας είναι "ΝΙΚΟΠΟΛΙΣ". Αυτό το όνομα το έχει εδώ και 2.081 χρόνια, από το 66 π.Χ., όταν ιδρύθηκε. Η ονομασία "Γαράσαρη" (την οποία χρησιμοποιούμε στις ιδιωτικές μας συνομιλίες μέχρι σήμερα), είναι παραφθορά της τουρκικής λέξης "Καραχισάρ", που σημαίνει "Μαυρόκαστρο". Έτσι αποκάλεσαν από τον 7ο μ.Χ. αιώνα οι Άραβες επιδρομείς τη Νικόπολη. Αργότερα το μετέφρασαν οι Τουρκομάνοι στη γλώσσα τους και έμεινε μέχρι τις μέρες μας, ως "Γαρεϊσάρ" με την τοπική προφορά.
   Μπορεί λοιπόν οι Τούρκοι να ονομάζουν "Γαρεϊσάρ" και "Καραχισάρ" τη Νικόπολη, μπορεί εμείς να την αποκαλούμε χαϊδευτικά "Γαράσαρη", όπως και οι πρόγονοί μας, αλλά ένας επίσημος φορέας συλλογικής έκφρασης των Ελλαδιτών ποντιακής καταγωγής, ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ να χρησιμοποιεί σε επίσημα κείμενά του αυτήν την ονομασία. Ούτε βεβαίως τις ονομασίες Σαμσούντα αντί Αμισός, Ορδού αντί Κοτύωρα, Ερζερούμ αντί Θεοδοσιούπολις κοκ.
   Όπως στο ίδιο πρόγραμμα της ΠΟΕ, αναγράφεται ο χορός "σαρίκουζ" ως Αργυρουπόλεως και όχι ως Κιμισχανάς, έτσι ακριβώς απαιτούμε όλα όσα αφορούν την πατρίδα μας, να συνοδεύονται με τη δισχιλιετή ελληνική ονομασία της. Δηλαδή ΝΙΚΟΠΟΛΗ.
   Είναι κορυφαίο ζήτημα σεβασμού της ιστορίας μας και των προγόνων μας.

-Νίκος Πετρίδης-
 
ΥΓ: Μετά τη δημοσιοποίηση του ανωτέρω κειμένου, επικοινώνησε μαζί μου ο συντονιστής της Επιτροπής Χορών της ΠΟΕ, κ. Στάθης Παπαδόπουλος, αποδέχεται και συμφωνεί με τις ανωτέρω επισημάνσεις οι οποίες οφείλονται σε αβλεψία και με διαβεβαίωσε οτι οι διορθώσεις θα γίνουν άμεσα. Η εξέλιξη αυτή είναι πολύ θετική και τον ευχαριστώ.

  

πηγή:

http://garasari.blogspot.gr/2015/08/2015.html

                 

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 07 Οκτώβριος 2015 19:54

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση